Wyniki badań olei (Mercedes silnik 2.0 Bi-Turbo Diesel, przebieg ok. 30 tys. km) przed i po 2 płukaniach (kompletnie inne, wyższe dawki preparatów płuczących, czas płukania, inna procedura niż zalecają to producenci „płukanek”) pokazują, że nadal istotna część zanieczyszczeń, w postaci sadzy i resztek ścieru zużyciowego nadal pozostała w silniku.
Nowy olej zaabsorbował zanieczyszczenia i koniecznym jest kolejne, być może ponownie podwójne efektywne płukanie silnik celem uzyskania odpowiedniej czystości.
Jest to bardzo istotne, gdyż wszelkie zanieczyszczenia istotnie nasilają tarcie, pogarszają sprawność i trwałość przyczyniając się m.in. do szybszego zużywania się elementów. Zatem procedura płukania, ilość i skuteczność preparatów płuczących jest potrzebna zgoła inna niż powszechnie jest to zalecane przez producentów „płukanek”.
Płukanie powinno być na tyle skuteczne aby umożliwić usuniecie znacznej większości (jak nie wszystkich) zanieczyszczeń. Dopiero po tym powinien być zastosowany olej docelowy a następnie mogą zostać zastosowane (wręcz powinny, celem rewitalizacji powierzchni w węzłach tarcia) odpowiednie dodatki do oleju.
Dlatego efektywność i skuteczność płukania powinna być potwierdzana wynikiem testu oleju silnikowego, który jest m.in. dołączany w naszych pakietach i preparatach.