Badanie olejów, paliw i tester oleju

Badanie w formie przyczynowo-skutkowej oleju, paliwa

aktualnie jedyna taka forma na światowym rynku badań olejów i paliw
– niedostępna w innym systemie badań laboratoryjnych

Chcesz jedynie zbadać, sprawdzić olej czy chcesz faktycznie wiedzieć jaki olej stosujesz, jak on wpływa na Twój silnik, skrzynię biegów?
Jaki jest stan i sprawność jednostki napędowej?
Co zastosować aby miał większa sprawność, trwałość i mniejsze zużycie paliwa?

Czy zdawałeś sobie sprawę, że dopiero co wymieniony, markowy olej silnikowy (tym bardziej zgodny z normami API, ACEA, zaleceniami producenta samochodu, silnika), po przejechaniu jedynie ponad 4 km czy 200 km może być ponownie do wymiany a zarazem istotnie niszczyć Twój silnik?

Czy wiesz, że zastosowany nowy olej np.: z beczki, zalany do Twojego silnika może nie mieć istotnych dodatków np.: przeciwzatarciowych i dojdzie do znaczącego skrócenia trwałości, spadku osiągów, zwiększenia zużycia paliwa czy nawet ryzyka zatarcia?

Uważasz, że skrócenie interwału oleju z typu Long Life 30 000 km do np.: 15 000 czy 10 000 km pozwoli zabezpieczyć Twój silnik przed nadmiernym zużyciem i uchroni go silnik przed koniecznością wykonania kosztownych dla Ciebie napraw?

Niestety, nic bardziej mylnego.

Czy zdawałeś sobie sprawę jak bardzo olej jest ważny, jego faktyczny skład, jakość i dlaczego?
Być może nie zdawałeś sobie sprawy, że olej pełni tożsamą funkcję jak krew w ludzkim organizmie, pełni oprócz funkcji czynnika smarnego (w formie ciśnieniowej czy rozbryzgowej) funkcję oczyszczającą, chłodzącą, uczestniczy w szczelności dynamicznej, istotnie wpływa na sprawność, trwałość, osiągi, zużycie paliwa i emisję spalin. Dlatego jego dobór, skład, technologia wymiany i kontrola interwału jest znacznie ważniejsza niż jest to znane 99,9% użytkowników a nawet ludziom z branży.

Olej silnikowy jest kluczowym elementem konstrukcyjnym silnika – to samo dotyczy oleju w skrzyni biegów, elementach napędu, układach hydraulicznych, itp. Dlatego jego dobór, skład, efektywność działania, interwały oraz technologia wymiany wymagają znacznie szerszego i bardziej wnikliwego podejścia niż to, które jest powszechnie stosowane na rynku.

Dobór i stosowanie olejów, na przykład silnikowych, włączając w to interpretację wyników badań oraz formułowanie rekomendacji i zaleceń, powinien odbywać się pod nadzorem specjalistów-praktyków lub przy ich bezpośrednim udziale. Wymagane jest, aby specjaliści posiadali odpowiednie wykształcenie i wieloletnie doświadczenie praktyczne w obszarze budowy, eksploatacji i serwisowania pojazdów i maszyn. Ich wiedza powinna obejmować wpływ oleju na sprawność, trwałość i okresy międzynaprawcze, z uwzględnieniem rzeczywistych warunków atmosferycznych, drogowych, terenowych oraz dostępnej jakości paliw, charakterystycznych dla kraju lub regionu eksploatacji jednostki napędowej. Podejmowane decyzje powinny bazować na wynikach testów i badań, analizowanych w ujęciu przyczynowo-skutkowym, z uwzględnieniem weryfikacji fizyko-chemicznych, trybologicznych (zjawisko tarcia) właściwości oleju oraz jego rzeczywistego, synergicznego wpływu na pracę, parametry i sprawność danej jednostki napędowej.

Co z testerem bibułowym? Czy wolno go stosować? 
Od czasu rozwoju przełomowej technologii MyNano, wprowadzeniu do oferty badań olejów i paliw (w technologii przyczynowo-skutkowej, aktualnie jedyna taka forma na światowym rynku badań olejów i paliw)  w tym uwagi na potężną na rynku światowym, ukrywaną od wielu lat problematykę niezdolności uniwersalnych olejów (tym bardziej zaleconych normami API oraz ACEA) do skutecznego zmniejszania zjawiska tarcia, często będących w sprzeczności z faktycznymi potrzebami danych podzespołów, użycie testera bibułowego wg normy ASTM D7899 (w tym naszego bibułowego testera Basic)  powinno być ograniczone do podstawowej kontroli oleju, przy:

  • 100% pewności co do parametrów fizyko chemicznych zastosowanego, nowego oleju, poprawności jego doboru
  • pełnej sprawności, odpowiednim stanie, kondycji czy wiedzy na temat jest stanu (w tym nasilenia negatywnych zjawisk) w wyniku wcześniej wykonanych badań olejów w formie przyczynowo skutkowej wraz z pełnych technicznie zakresem diagnostycznym i rekonesansem technicznym. 

Z tego tytułu ograniczyliśmy zastosowanie naszego testera bibułowego (w wersji Basic) do stosowania np.: w ramach wstępnej kontroli degradowania oleju przy zastosowaniu naszych indywidualnych kompozycji olejowych, pakietów lub celem weryfikacji skuteczności oczyszczania, płukania silnika. Instrukcjęwzornik dla benzyny znajdziesz tutaj a wzornik dla diesla tutaj.

Jak faktycznie zbadać nowy olej (paliwo) w tym pobrany z eksploatacji?
Jeśli faktycznie chcesz zadbać o swój pojazd, dowiedzieć się więcej o stanie swojego silnika, jego osprzętu, elementów układu napędowego i sprawdzić swój olej silnikowy, przekładniowy, hydrauliczny to warto  dokonać badania oleju, olejów czy paliwa (w formie przyczynowo skutkowej) i dowiedzieć się znacznie więcej o tym:

  • Jaki faktycznie kupić/zastosować olej?
  • Czy olej został poprawnie wymieniony?
  • Jak zadbać o swój samochód, maszynę rolniczą itp?
  • Czy nowy olej spełnia wymagania techniczne, Twojego silnika, skrzyni biegów, elementów napędu?
  • Czy nie kupiłeś podrobionego oleju lub nie powinien być sprzedany/zastosowany?
  • Jaki jest stan oleju, olejów pobranych z eksploatacji?
  • Kiedy faktycznie wymienić olej?
  • Jak oleje, paliwa wpływają na silnik, jego stan, kondycję, nasilenie negatywnych zjawisk?
  • Czy zostały poprawnie wykonane naprawy lub czy nie wymaga napraw?
  • Czy nie posiada wad ukrytych oraz jakie jest konstrukcyjne nasilenie negatywnych zjawisk (od nowości) jak samozapłon w komorze spalania, nadmierne wykorzystywanie i przedostawanie się benzyny do oleju, nadmierne tarcie itp.
  • Jakie jest jego degradowanie w wyniku eksploatacji, wykonanych zmian np.: montaż LPG, chip tuning?
  • Dlaczego doszło do przedwczesnego uszkodzenia, zatarcia, zużycia silnika, turbosprężarki, skrzyni biegów itp?
  • Skąd się bierze tyle paliwa w oleju?
  • Dlaczego wzrasta poziom oleju silnikowego?
  • Jaki jest powód ubywania czy spalania oleju?
  • Dlaczego Twój olej jest szybko ciemny lub czarny?
  • Czy Twój samochód był należycie serwisowany np.: podczas gwarancji, u mechanika?
  • Czy warto kupić dany samochód, maszynę?
  • i wiele więcej ;-)

Zakres badań olejów i paliw (we współpracy z zewnętrznym laboratorium) w technologii przyczynowo skutkowej MyNano jest tym bardziej przydatny w sprawach spornych, celem zgłoszenia reklamacji do gwaranta, mechanika w zakresie rozwikłania poważnych problemów z jednostkami napędowymi (zastosowanymi częściami, zmianami itp.) Jest zarazem jednym z istotnych elementów wykonywania przez nas ekspertyz technicznych w zakresie przewyższającym metody, wiedze, dane wykorzystywane w powszechnie dostępnym systemie rzeczoznawstwa samochodowego.

Tester oleju silnikowego Basic otrzymasz w ramach dokonania zakupu np.: naszych indywidualnych pakietów, kompozycji olejowych.  

Jak zamówić badanie?

Badanie oleju silnikowego, przekładniowego, hydraulicznego, paliwa (olej napędowy, benzyna) w technologii przyczynowo skutkowej możesz zlecić w każdym momencie w formie postępując następująco:

  • skontaktuj się telefonicznie z naszym biurem 600 910 400 i zamów odpowiedni zakres badań
  • po dokonaniu formalności, dokonaniu wpłaty (i potwierdzeniu jej otrzymania) zostaną na podany przez Ciebie adres przesłane opakowania do pobrania próbek (na olej pobrany z eksploatacji – z danego podzespołu oraz na nowy olej referencyjny)
  • na adres email zostanie wysłana instrukcja pobrania próbek oraz formularz zlecenia wraz z koniecznością odpowiedzi na istotne pytania dotyczące zastosowanych materiałów, historii serwisowej, ewentualnych zmian itp.
  • po pobraniu próbek wraz z formularzem zestaw trzeba odesłać do nas
  • w zależności od ilości zleceń czas wykonania badań, oczekiwania na wyniki wraz z obszernym protokołem ok 21 dni

Jakie parametry oleju np.: silnikowego są badane?

Lepkość w 40°C

cSt

ASTM D 7042

Lepkość w 100°C

cSt

ASTM D 7042

Wskaźnik lepkości

-

ASTM D 2270

Całkowita liczba zasadowa

mgKOH/g

ASTM D 4739

Utlenienie

Abs/cm

ASTM E 2412

Nitracja

Abs/cm

ASTM E 2412

Sulfatacja

Abs/cm

ASTM E 2412

Zanieczyszczenia

Zawartość wody

ppm

ASTM D 6304C

Sadza

Abs/cm

ASTM E 2412

Paliwo

Abs/cm

ASTM E 2412

Glikol

Abs/cm

ASTM E 2412

Krzem

ppm

ASTM D5185

Sód

ppm

ASTM D5185

Potas

ppm

ASTM D5185

Metale ścierne

Ołów

ppm

ASTM D5185

Nikiel

ppm

ASTM D5185

Mangan

ppm

ASTM D5185

Żelazo

ppm

ASTM D5185

Chrom

ppm

ASTM D5185

Miedź

ppm

ASTM D5185

Aluminium

ppm

ASTM D5185

Dodatki

Siarka

ppm

ASTM D5185

Molibden

ppm

ASTM D5185

Cynk

ppm

ASTM D5185

Fosfor

ppm

ASTM D5185

Bor

ppm

ASTM D5185

Magnez

ppm

ASTM D5185

Wapń

ppm

ASTM D5185

Bar

ppm

ASTM D5185

 

Ważne:
same wyniki z laboratoryjnego badania oleju pobranego z silnika, skrzyni biegów i innych elementów napędu (z eksploatacji) w zestawieniu z wykonanymi przez nas testami, zakresami diagnostycznymi, ekspertyzami (w tym testami porównawczymi - wyniki badań vs faktyczny stan np.: w silniku) nie odzwierciedlają faktycznego stanu, w tym poziomu zanieczyszczeń silnika (również w zakresie ścieru metalicznego, kurzu, sadzy, itp.) Obecność pewnych składników w oleju jak np.: sadzy „podbija lepkość oleju” i w rzeczywistości stan potrafi być o wiele gorszy niż wynika to z badań. Nie mówiąc już o tym, że często zalecana przez laboratoria sama wymiana oleju jest nieskuteczna i sprzeczna z prawem. Z tego tytułu wykonanie samych badań laboratoryjnych bez ustalenia zakresu przyczynowo-skutkowego nie tylko jest niemiarodajne, nie kompletne, nie ma mocy techniczno-prawnej, to często istotnie wprowadza w błąd np.: co do dalszych czynności lub braku konieczności ich wykonania. Dlatego w naszym protokole umieszczamy zalecenia (potwierdzone w wyniku testów i badań) jak należy dalej postępować, co wykonać itp aby przywrócić jednostkę napędową do odpowiedniej sprawności oraz należycie o nią zadbać. 

Ile to kosztuje?
Cena za parę próbek (olej pobrany z eksploatacji + olej nowy – referencyjny) na jeden podzespół (np.: silnik)  1100 zł brutto + 50 zł wysyłka (na terenie RP) opakowań do pobrania próbek (możliwości wysyłki do innych krajów, w takim przypadku obowiązuje dodatkowa dopłata wynikającą np.: z innych kosztów przesyłki) W sytuacjach tego wymagających nie wykluczone, że możesz zostać poproszony o przesłanie filtra oleju.  

Na rynku można zamówić tańsze badanie oleju, paliwa. Dlaczego są tańsze? O czym Ciebie nie informują?
Tak, coraz więcej laboratoriów oferuje badania olejów czy paliw lecz z uwagi na wyniki naszego światowego odkrycia, wymogi płynące ze stanu techniki i prawa, badanie oleju, paliwa nie może się ograniczać jedynie do zbadania jego walorów fizyko chemicznych wg norm i podania ogólnych zaleceń. W takim przypadku jest to zakres stwarzający szereg zagrożeń, badanie technicznie i prawnie nie jest wiążące (jest niekompletne) a na jego podstawie nie można dojść do faktycznych przyczyn, ustalić faktyczny stan, zakres działań krok po kroku czy np.: skutecznie i co ważne w szybszym tempie dochodzić roszczeń czy co istotne, nie można należycie zadbać o sprawność i trwałość.

Dlatego firma dokonująca takich badań powinna poinformować, że tego rodzaju badanie jest niepełne technicznie i może stanowić jedynie działanie poglądowe. Zarazem oferowanie badań bez tego rodzaju informacji stanowi naruszenie szeregu przepisów prawa, w tym karnego, o przeciwdziałaniu nieuczciwej konkurencji a nawet dla kierującego poruszającego się tym pojazdem w wyniku naruszeń art. 60 Kodeksu Drogowego punkt 1.1 oraz 2.2.    

Wprost przeciwnie jest w przypadku zakresu badań w technologii przyczynowo skutkowej MyNano, gdyż jest to zakres istotnie poszerzony o dane na podstawie weryfikacji stanu, zależności, wpływu, obciążenie negatywnymi zjawiskami (np. od nowości czy w wyniku eksploatacji), ustalenie przyczyn, prac, czynności (w tym dodatkowych, jeśli zakres szerszego ustalenia przyczyn tego wymaga) w odpowiedniej formie i technologii, po ustalenie, wskazanie np.: odpowiedzialnych za dane zdarzenie, stan czy celem usunięcia usterek, ich przyczyn aby skuteczniej zadbać o sprawność i trwałość.

Ma to tym większe znaczenie, jeśli parametry w zakresie ustalonych norm olejów stwarzają pośrednie czy bezpośrednie niebezpieczeństwo dla niszczenia mienia, w ruchu drogowym, dla zdrowia i życia, pogarszania emisji i obciążenia środowiska bo przecież nic nie stało na przeszkodzie aby np.: producenci samochodów, olejów wnioskowali o zmiany norm lub przekazywały stosowne informacje o zagrożeniach np.: przed czy w trakcie zakupu, serwisu samochodu.

Dlatego „zasłanianie się normami czy dopuszczeniami producentów samochodów, maszyn” przestało być już „tarczą ochronną” i już po tego rodzaju badaniach np.: olejów użytkownicy mogli skutecznie usunąć usterki na poziomie ich przyczyn, dokonać zwrotu samochodu czy napraw gwarancyjnych, których bez tego rodzaju zakresu badań w formie przyczynowo skutkowej, skutecznie by nie dokonali czy nie uzyskali.

Ile oleju jest potrzebne do badania?

Do badań olejów (pobrane z eksploatacji) są potrzebne ilości: silnikowego ok. 250 ml, przekładniowe ok. 150-250ml, hydrauliczne np.: z automatycznych skrzyń biegów 150 ml

Oleje nowe – referencyjne po ok. 250 ml.

Badanie paliw

Jak z badaniem paliw? Paliwo spełnia normą ale było przyczyną uszkodzeń? Kto ponosi odpowiedzialność? 
Tożsamy zakres badań przyczynowo skutkowych MyNano dotyczy paliw (olej napędowy, benzyna). Do czasów wdrożenia ich na rynek, w sytuacji reklamacji paliwa stosowana była zasada, że jeśli paliwo spełnia parametry w zakresie norm to reklamacja była bezzasadna, choć np.: miało lub mogło ono mieć wpływ na sprawność, trwałość czy powstanie usterek.

Bardzo istotne: W efekcie rozwoju (po naszym, światowym odkryciu) wykonanych szeregu testów w zestawieniu z badaniami paliw, weryfikacji techniczno-prawnych okazało się, że w gro przypadkach paliwa spełniające zakresy bardzo szerokich norm, potrafią nie spełniać potrzeb danych jednostek napędowych, sprzyjają nasileniu negatywnych zjawisk, brak jest stosownych informacji (czy sprzeczności, niezgodności z deklaracjami marketingowymi) przy ich zakupie czy potrafią w sposób bezpośredni czy pośredni przyczyniać się do bardzo poważnych awarii, usterek czy uszkodzeń.

Dlatego „zasłanianie się normami” przestało być już „tarczą ochronną”, począwszy od stacji paliw, przez dystrybutorów, rozlewnie paliw po same rafinerie. Tym bardziej, jeśli parametry w zakresie ustalonych norm paliw stwarzają pośrednie czy bezpośrednie niebezpieczeństwo dla niszczenia mienia, w ruchu drogowym, dla zdrowia i życia, pogarszania emisji i obciążenia środowiska to przecież nic nie stało na przeszkodzie aby np.: rafinerie wnioskowały o zmiany norm lub przekazywały stosowne informacje o zagrożeniach np.: przed czy w trakcie zakupu paliwa.       

Jak z procedurą zamówienia? Ilość paliwa do badania?
przy czym wymagana ilość od 500 ml do 1000 ml, cena za wykonanie badania – paliwo letnie 1050 zł netto, paliwo zimowe 1250 zł netto (cena za 1 próbkę) W sytuacjach tego wymagających nie wykluczone, że możeś zostać poproszony o przesłanie filtra paliwa.

Jakie parametry są badane?

Olej napędowy PN-EN 590:2022-08

Badana cecha

Jednostka

Norma

Zawartość siarki

ppm

ASTM D 4294

Zawartość wody (KF)

ppm

ASTM D 6304

Temperatura mętnienia

°C

ASTM D 2500

Temp. blokady zimnego filtra

°C

ASTM D 6371

Temperatura zapłonu

°C

ASTM D56

Liczba cetanowa

-

ASTM D613

Indeks cetanowy

-

ASTM D976

Dodatki cetanowe EHN

ppm

ASTM D976

Dodatki cetanowe IPN

ppm

ASTM D976

WWA (PNA)

%

ASTM D5186

FAME EN14078

%

ASTM D976

Gęstość w 15°C

g/cm3

ASTM D 4052

Klasa czystości wg NAS

-

NAS 1638

Klasa czystości wg ISO

-

ISO 4406

    ◦ >4μm

-

ISO 4406

    ◦ >6μm

-

ISO 4406

    ◦ >14μm

-

ISO 4406

    ◦ >21μm

-

MTD

    ◦ >38μm

-

MTD

    ◦ >70μm

-

MTD

Benzyny 95.98,100,102 oktanów Norma PN-EN228:2017

Badana cecha

Jednostka

Norma

Zawartość siarki

ppm

ASTM D 4294

Zawartość wody (KF)

ppm

ASTM D 6304

Gęstość w 15°C

g/cm3

ISO 12185

Liczba oktanowa (RON)

-

ASTM D2700

Zawartość MTBE

%

ASTM D 5845

Zawartość ETBE

%

ASTM D 5845

Zawartość etanolu

%

ASTM D 5845

Zawartość metanolu

%

ASTM D 5845

Zawartość izopropanolu

%

ASTM D 5845

Zawartość benzenu

%

EN 238

Zawartość węglowodorów aromatycznych

%

ASTM D6379

Zawartość węglowodorów olefinowych

%

ASTM D7153

Zawartość tlenu

%

ASTM D6378

Początkowa temperatura wrzenia

°C

ASTM D86

Prężność Par (metoda DVPE)

kPa

EN13016-1 + 2

Indeks Lotności VLI

-

EN 228

Klasa czystości wg ISO

-

ISO 4406

Klasa czystości wg NAS

-

NAS 1638

największe zdetektowane cząstki (wielkość/ilość)

µm/-

Metoda własna

Wapń

ppm

ASTM D 7751

Mangan

ppm

ASTM D 7751

Chrom

ppm

ASTM D 7751

Żelazo

ppm

ASTM D 7751

Krzem

ppm

ASTM D 7751